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------------------- SQAMT News No.0011 [2003.08.01] ------------------
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 「SQAMT News」は遺伝子検査精度保証研究会の発行する会員向けの電子メー
ル新聞です。バックナンバーは下記ホームページの「本研究会について―出版
物」欄でご覧頂けます。
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無料配布されている Acrobat Reader の最新バージョンが必要です)

 遺伝子検査精度保証研究会および記事に関するお問い合わせ先
  ホームページ: http://sqamt.umin.jp/
  電子メール : sqamt-adm@umin.ac.jp

 なお、今後配布を希望されない場合には、誠に恐れ入りますが、その旨を書
き添えてこのまま返送して下さるようお願いいたします。
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                             Contents
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論 壇 :遺伝子検査市場の基本原理 −アプローチの鉄則−
 
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論 壇 :遺伝子検査市場の基本原理 −アプローチの鉄則−
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 治療薬開発と並んで一時ブームとなった遺伝子検査試薬の開発も、当初の期
待ほどは市場が拡大せず、最近では企業の参入意欲も湿り勝ちのように見受け
られる。この原因は、検査診断薬市場の基本原理が十分理解されないまま、多
くの新商品が投入され、需要の喚起に失敗しているためである。

 このままでは、単に企業が収益機会を失うだけでなく、人類社会が遺伝子検
査の持つ画期的メリットを十分享受できないという重大な問題が生じる。そこ
で本稿では、遺伝子検査市場にアプローチする際の鉄則とでも言うべき基本原
理をまとめたので、参考にして頂きたい。

1.臨床検査の使用される頻度
 頻度の高い疾患の種類は少なく、反対に稀な疾患は数多く存在する。また経
過中に特定の検査診断を要する頻度は疾患によりさまざまである。そこで、新
しい検査技術への投資を確実に回収したい場合には、頻度の高い疾患を選び、
その診療に頻回に使われる臨床検査に適用する必要がある。
 なお、患者数の多い疾患が常に発生頻度の高い疾患とは限らない。臨床経過
が著しく長い疾患は、患者が蓄積するために有病率は高くなる。しかしその疾
患の経過中に一度しか使われない臨床検査を商品化しても、売れ行きは限られ
てしまう。
 ある臨床検査が疾病の早期発見や予防の目的で用いられる場合、その使用頻
度は単純には見積もれない。しかし、いわゆる健常人全員が潜在的な顧客とな
り、かつ健常人はどの疾患の患者よりもはるかに多いので、成功した場合には
大きな利益が約束される。

2.診断精度と医学的有用性
 診断精度が高くなればなるほど、それに比例して医学的有用性が増すとは限
らない。医学的診断を要するあらゆる状況において、必要とされる診断精度に
は特定の閾値が存在する。ある臨床検査の診断精度がその閾値を僅かでも下
回った場合、その検査は有用性が少し低い、と評価されるのではなく、役に立
たないと判断されてしまう。あるいは、その閾値をはるかに上回る診断精度を
実現したとしても、閾値すれすれの臨床検査と比較した場合、有用性としては
僅かに上回るに過ぎず、通常は大幅にコスト高となるため、市場で生き残るこ
とはできない。したがって検査試薬の設計に当たっては、まずその閾値を見極
め、それを僅かに上回る診断精度を狙う必要がある。
 ある臨床検査に求められる診断精度の閾値が著しく高い場合、どうしても高
価格になるためますます使用頻度は低くなり、さらにコスト高になる傾向があ
る。したがってそのような臨床検査に投資する場合は、需要を入念に予測する
必要がある。逆に、求められる診断精度の閾値が比較的低い場合には、価格の
低さがさらに需要を喚起する傾向があるため、成功の確率は高い。

3.医学的需要の決定因子
 臨床検査の価格はその診断精度で決まるのではなく、それに対する需要の大
きさで決まる。したがって新しい臨床検査に投資する際は、医学的需要の決定
因子を知っておく必要がある。おもな決定因子は次の2つである。
(1)ある目的について唯一の方法か、代替法があるか
(2)医学的意思決定に直結するか、参考とされる程度か
 もしある疾患の診断に必要な臨床検査がひとつしかなかったら、たとえ診断
精度が低くても大きな需要が生じる。しかし、ひとたびより精度の高い代替検
査が開発されてしまうと、精度の低い検査への需要は消える。
 医学的意思決定はより臨床的な問題である。治療法のない疾患の診断に用い
られる臨床検査は、どんなに精度が優れていても、需要が限られる。しかしも
し治療法が見つかれば、検査に対する需要は爆発的に拡大する。

 以上、遺伝子検査市場への参入を考えている方々のお役に立てば幸いであ
る。

[2003.08.01 西堀 眞弘(東京医科歯科大学)]
 
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'SQAMT News' is an electronic newsletter published by the Society for
Quality Assurance in Molecular Diagnostic Testing for its registered
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                             Contents
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Opinion: Marketing Principles of Molecular Diagnostic Tests
 
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Opinion: Marketing Principles of Molecular Diagnostic Tests
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Most of molecular diagnostic tests did not seem to succeed in
creating so large a market as expected. I believe that they have
failed in awaking sleeping demand because they were developed and
shipped to the market without understanding marketinge principles of
diagnostic tests, which is as follows.

1. Frequency in use of a laboratory test
In general, only a few diseases have high incidence rate and there are
a large number of rare diseases. The number of situations that need
medical diagnosis by a certain test per one clinical course shows a
large variety. Therefore, if one expects a profit from a new
diagnostic tests, it should be selectively applied to common diseases
or to common clinical situations.
A high prevalence rate does not always mean a high incidence rate. A
disease that has a long clinical course should be accumulated in the
population, consequently has high prevalence. If an applied product is
required only once in each case of the disease, its frequency in use
will become very low.
When a laboratory test is going to be applied to preventive medicine
or early detection of disease, estimation of frequency in use needs a
more complicated procedure. But it is certain that all of healthy
people may be latent clients. Their number will be much larger than
diseased people.

2. Diagnostic quality and medical usefulness
It is important to understand that medical usefulness is not
necessarily in proportional to diagnostic quality. From the viewpoint
of usefulness, there is a certain threshold of diagnostic quality. If
diagnostic quality of a laboratory test is below the threshold only a
little bit, it will not be a little useful, but will be useless. From
the marketing viewpoint, the threshold is the best level to aim at.
Even if a diagnostic test has a much higher quality than the
threshold, usually its usefulness will be only slightly improved. Such
a test will inevitably cost much, so it will not survive the market.
A test that has very high quality will become expensive still more
because it will be rarely used. Therefore, demand for such a
diagnostic test should be carefully assessed beforehand. On the other
hand, when the threshold of diagnostic quality for a certain
laboratory test is relatively low, it has a large possibility of
success because it will sell well and will cost still less.

3. Determination factors of medical demand
In general, a price of a laboratory test will be decided in proportion
not to diagnostic quality of a laboratory test, but to the magnitude
of demand for it. Therefore, it is important to know what decides
demand at the medical market to prospect return of investment.
Demand in the medical market is dominated by following two factors.
(1) Medical demand for a diagnostic test becomes larger when there is
no alternative one.
(2) Medical demand for a diagnostic test larger when it has direct
effects to medical decision-making.
When there is only one diagnostic test for a certain medical purpose,
there will be a large demand for it even if its reliability is poor.
But once a more reliable product for the same purpose is developed,
demand for the former will vanish.
Medical decision-making is a more clinical matter. If a patient
developed an incurable disease, it may be little use to make an exact
diagnosis. In such a case, a demand for diagnostic method used for it
will not become so large even if an extremely reliable one is
available. Once any curative is found, the demand will explode.

I will be very happy if these points of view will be helpful to those
who are considering making an investment in this market.

[Aug. 1, 2003, Masahiro NISHIBORI (Tokyo Medical and Dental Univ.)]
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